CUM PREVENIM ACTELE DE VIOLENŢĂ ÎN ŞCOALĂ ŞI ÎN AFARA EI?

Societatea contemporană şi, în special sistemul educaţional românesc, se confruntă cu un fenomen ce tinde să ia amploare în ciuda eforturilor de stopare a acestuia. Este vorba despre fenomenul violenţei şcolare, manifestată în interiorul şcolii şi în zonele imediat apropiate. Violenţa îşi face simţită prezenţa în viaţa de zi cu zi  şi  se acutizează pe zi ce trece, datorită faptului că este expresia răbufnirilor unor indivizi într-o societate săracă şi lipsită de educaţie. Violenţa naşte violenţă, iar care copiii care cresc şi se dezvoltă într-un mediu familial violent vor fi la rândul lor violenţi în mediul şcolar şi în cel social, vor deveni la rândul lor adulţi cu apucături violente.
            Violenţa se manifestă în majoritatea cazurilor la copiii proveniţi din familii dezorganizate, cu unul sau ambii părinţi consumatori de alcool şi/sau droguri, copii a căror educaţie se sprijină pe  manifestările grupului /găştii din care fac parte. Îngrijorător este faptul că manifestările de violenţă s-au extins si la copii proveniți din medii sociale şi familii sigure, care se simt în siguranţă în postura de „călău”, care s-au „săturat” să fie buni şi cuminţi tocmai pentru că cei certaţi cu bunele maniere, certaţi cu manifestările civilizate îi taxează ca fiind laşi, fricoşi, papa-lapte.  
            Violenţa se manifestă sub toate aspectele ei, pornind de la violenţa de limbaj (limbaj suburban încărcat de elemente de jargon) şi culminând cu cea fizică şi psihică (loviri şi vătămări corporale, hărţuire etc.).
La începutul anului şcolar 2015-2016, am preluat dirigenţia clasei a VI-a, cu un număr de 24 elevi înscrişi, dintre care 7 fete şi 17 băieţi. Grupul fetelor este unul omogen din punctul de vedere al rezultatelor şcolare, dar şi din punctul de vedere al coeziunii de grup. Nu la fel stau lucrurile în cazul băieţilor, care au manifestat lipsă de coeziune, intoleranţă, ajungându-se la bătăi, injurii, jigniri. In anul școlar actual în clasă a venit un elev care a studiat 2 ani în Italia, dar care nu a promovat acolo. Acesta este cu 2 ani mai mare decât ceilalţi elevi, este liniştit, socializează bine cu ceilalţi elevi din clasă, dar nu se implică în disputele din timpul pauzelor pentru că petrece acest timp cu foştii lui colegi, care sunt actualmente în clasa a VIII-a.
 Din grupul băieţilor face parte şi un elev cu adaptare curriculară certificată din data de 1 octombrie 2015,  pe care colegii îl învinuiesc ori de câte ori se petrece ceva în clasă (scandaluri, ceartă, distrugeri majore sau minore), pe baza celor petrecute în anul şcolar precedent, când au avut ca diriginte un domn profesor, care nu a reuşit sau nu a ştiut cum să sudeze colectivul. Uneori elevul este acuzat pe nedrept, doar pentru a se găsi un ţap ispășitor, dar de cele mai multe ori acesta este autorul distrugerilor constatate în sala de clasă.  Conflictul se acutizează atunci când acesta este acuzat de către „rivalul” său, un elev care a repetat  clasa a V-a, ca urmare a comportamentului manifestat la acea vreme. Elevul cu C.E.S. este permanent violent, pus pe cearta, vorbeşte tot timpul deranjând orele, se contrazice cu cadrele didactice ori de câte ori este atenţionat, iar când este luat la întrebări, neagă şi pozează în victimă. De 2 sau 3 ori pe săptămână, mama acestuia este prezentă la şcoală pentru a reclama faptul că fiul ei este provocat de către colegi, că este agresat şi învinuit pe nedrept, mai ales atunci când acesta este autorul probat al violențelor. Este conştient de faptul că adaptarea curriculară îi permite să promoveze învăţământul obligatoriu şi se foloseşte de acest argument pentru a lovi pe alţi elevi, pentru a jigni fetele şi mai ales pentru a le hărţui (le îngrămădeşte la colţ pentru a le săruta).
Permanent în clasă este o atmosferă apăsătoare, încinsă, cu manifestări violente, cu ciocniri între orgolii puternice, gen „care pe care/ să câştige cel mai tare”, „prieteni”  care se lovesc „din greşeală” cu piciorul (pentru că tocmai au învăţat mişcarea la antrenamentul de Karate) sau cu scaunul. De la pioneza pusă pe scaun, până la cuţitul adus la şcoală nu este decât un pas.
Încă de la începutul anului am încercat să îi atrag pe elevi în diferite proiecte prin care să dezvolt un set de abilităţi de viaţă, să îi ajut să-şi dezvolte aptitudinile cu care s-au născut, să le inoculez acele valori necesare dezvoltării lor profesionale în vederea unei cât mai bune integrări sociale. Pentru acest lucru aveam nevoie de proiecte în care să îi fac să lucreze în echipă, să coopereze, să decidă împreună, să facă un lucru împreună, un produs de care să aibă grijă până la sfârșit.
Primul proiect pe care l-am dus la bun sfârşit împreună a fost proiectul „Împreună pentru o şcoală curată”, proiect cu care am participat la acțiunile „Luna Prof21”, ca urmare a participării mele la cursul de formare „Abilităţi de viaţă în contextul dezvoltării durabile”. Am încercat să dezvolt la elevi pe lângă abilitatea de a fi responsabili faţă de natură, faţă de lumea înconjurătoare şi abilitatea de a lua decizii în grup, de a gândi pozitiv, de a lucra în echipă. A fost destul de greu, dar nu imposibil. Pe parcursul proiectului am împărţit sarcinile astfel încât elevii care manifestau unele aversiuni unii faţă de ceilalţi să ajungă în aceleaşi echipe de lucru, să împartă aceleaşi sarcini şi să rezolve aceleaşi probleme. Din păcate, minunea a durat exact o săptămână cat a durat şi proiectul.
Am trecut astfel la faza a doua, realizând un proiect intitulat „Toleranţa – apanajul umanităţii” proiect realizat cu ocazia Zilei Internaţionale a Toleranţei (16 noiembrie) şi extins pe durata întregului semestru I.
Scopul acestui proiect a fost dezvoltarea abilităţilor de gestionare a emoţiilor în vederea realizării coeziunii de grup  şi formarea  unei  atitudini  civice  conştiente şi durabile  faţă  de fenomenul de violenţă în mediul şcolar,  astfel încât să devină mai buni, mai toleranţi, mai responsabili.
Subiectele abordate au făcut referire la noţiunile de conflict, despre toleranţă, toleranţa văzută ca manifestare a umanităţii, toleranţa în școala, în familie, pe stradă, faţă de alte etnii sau  alte confesiuni religioase, toleranţa în opoziţie cu intoleranţa.
Elevii au fost invitaţi să vizioneze un scut film „Violenţa naşte violenţă” (Salvaţi copiii şi Fundaţia Marius Ivan. https://www.youtube.com/watch?v=QlaU73JWZ88 ), după care să analizeze fiecare cadru din acel spot, să-şi adreseze singuri întrebări la care să ceară răspunsuri sincere. Au fost invitaţi să analizeze chipul furiei, să-l deseneze, apoi să deseneze chipul furiei personale, aşa cum o simte fiecare  în momentele în care devin violenţi.
 De fiecare dată, cu fiecare activitate elevii au fost încurajaţi să îşi exprime liber ideile privind toleranţa în şcoală şi în societate. S-au discută cu elevii despre situaţiile în care se poate manifesta toleranţa/intoleranţa: în familie (părinţi toleranţi/intoleranţi); la şcoală în relaţiile dintre colegi, cu profesorii, cu personalul nedidactic; faţă de cei bolnavi; faţă de persoane de altă religie sau altă etnie; faţă de toţi cei care sunt sau acţionează altfel decât noi. Din punctul de vedere al teoriei, fiecare elev este bine documentat, însă în realitate lucrurile nu au evoluat pe calea indicată de teorie, în clasă continuând să existe divergenţe care au pornit de la vorbe grele aruncate aiurea, până la acte de violenţă fizică uşoară.
Este adevărat că metehnele vechi nu se pot eradica dintr-o dată. Este nevoie de timp, de răbdare, de înţelegere, este nevoie ca elevii să crească pentru a conştientiza că nu totdeauna putem să ne facem dreptate singuri. Important este că în anumite momente au reuşit să lucreze împreună, să coopereze, fapt ce reprezintă un pas important în lupta cadrelor didactice de a omogeniza un grup, de a-l suda.
Cu cât încercăm mai mult să-i cunoaştem pe copii, să le înţelegem nevoile în funcţie de etapele de dezvoltare, cu atât reuşim să relaţionăm mai bine cu ei. E adevărat că există traume ce influenţează pe o durată de timp îndelungată comportamentul unui copil. Dacă vom încercă să-i câştigăm încrederea, vom reuşi să îl „salvăm”, să îl „predăm” societăţii în „bună stare de funcţionare”, la parametrii optimi. Este adevărat că, de multe ori, nu reuşim nu ghicim ce se petrece în sufletul copilului care trăieşte într-un mediu traumatizant, supus actelor de violenţa fizică de către proprii părinţi sau spectator la manifestările de violenţă conjugală.
În ultimii ani, apariţia reţelelor de socializare i-au acaparat pe copii şi tineri, producând o influenţă nefastă asupra acestora. Prin intermediul acestor reţele, copii şi tinerii intră în contact cu diverse persoane, de cele mai multe ori absolut necunoscute, de la care acceptă diverse sfaturi, pe care le iau de model uneori.
În demersul ei, şcoala încearcă să ofere un model de socializare, de transmitere a valorilor promovate de societate, un model de viaţă alcătuit din unitate în diversitate. Tocmai pentru că nu poate rămâne indiferentă la problematica violenţei în mediul şcolar, instituţia şcolară are menirea de a dezvolta aptitudini, de a forma, dezvolta şi consolida atitudini pozitive, de a pregăti pentru viaţă generaţie după generaţie, de a cultiva valori morale şi norme sociale solide. Împreună, şcoala şi familia, vor reuşi diminuarea fenomenului violenţei şcolare şi pe termen lung a violenţei sociale, doar colaborând eficient, completându-se  reciproc.
             

Bibliografie:
1.      Albu, E. (2002), Manifestări tipice ale devierilor de comportament la elevii preadolescenţi. Prevenire şi terapie. Editura Aramis, Bucureşti

2.        Ferréol, G, Neculau, A. (coord.) (2003), Violenţa. Aspecte psihosociale, Ed. Polirom, Iaşi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu